Den blå traktorn.

Ibland händer det. Ett beslut har tagits och det genomsyrar hela din värld. Du känner dig kanske upprymd, glad, nervös, stolt eller kanske skrämd och inte så tillfreds med vad som beslutats. Men huvudsaken är ändå att beslutet är taget, klubbat helt enkelt. Och du är en del utav det. En del av det alltså. Upprepas- en DEL av beslutet.

Från Alcatraz idag kan jag alltså rapportera om olika fattade beslut. Vid cirkus 35 års ålder återtar mansfronten den blå traktorn genom ett enkelt: Jag har bestämt mig. Jaha, ta din leksak då som DU har bestämt dig för. Vad ska du göra med den? - Vi ska leka! (Mamma, pappa. barn. Doktorsleken är förbi nu när han har bestämt sig) Ok. Hur kom du på att vi ska leka, fortsätta leka? - Jag har bestämt mig!

Efter att ha velat mellan den blå, rosa, röda och gröna traktorn hade valet fallit på den blå. Den lilla flickan hade alltså gjort en skaplig utvärdering och testkört för att avgöra vilken traktor som skulle hålla längst, kunna köras hårdast och lastas mest. Den hade hon sedan vårdat ömt, stått ut med segheten i uppförsbackar, hastiga inbromsningar och parerat i kurvorna. Och faktiskt kanske hunnit tröttna lite på. Färgen hade flagnat och efter otal antal turer till verkstaden kanske det var dags för ett byte.

Då jävlars. In kommer karln, hugger den skraltiga traktorn, reparerar och lagar. Lackar om och fixar, trixar och polerar. Och vips har hon en uppdaterad skinande version av sitt skötebarn i händerna på honom. Nu ska här byggas broar, vägar, schacktas, skopas å hela kalaset. För nu du ska här lekas coh vi ska leka tillsammans och dela på traktorn. Vi ska herre jesus, börja producera egna traktorer som vi kan leka med i sandlådan. För nu du har jag bestämt mig och det är precis det här jag vill! Borta är rosten, nu ska vi bara köra på.

Jaha. kul att DU bestämt dig. Själv är man lite sliten efter alla timmar i verkstan under alla år. Trött på reparationer och byte av däck. Vem fan orkar, har lust eller ens är intresserad av att börja bygga nya små traktorer?

Till vänninan: Fortsätt läsa, bli masserad och unna dig allt som du missat pga av timmarna i verkstan. Jag är övertygad om att traktorn håller ett jäkla bra tag till. Å du, han kan gott få ha ansvaret lite i sandlådan och ratta traktorn själv. Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0