Hestia

Jag kan slå hål på idén om migsjälv. Jag är identifierad som Hestia  i den grekiska mytologin, alltså hemmets beskyddarinna. Som denna symboliseras jag av elden, värme, moderskap och fromhet. Dé ni! Är det något som ni missat att tala om för mig? Har ni vetat det här hela tiden och inte sagt något? Är det kanske därför jag blivit manisk på att söka efter bostad kanske. Hitta en egen vrå att mysa i. Eller har jag bara tröttnat på att leva i kappsäck efter snart tio år?

Av alla de tolv gudarna i Olympen blev Hestia aldrig avbildad i mänsklig gestalt. Hon gav upp sin plats mer eller mindre så att Hefaistos kunde komma in i gudagemenskapen istället. Alltså gav upp gudaplatsen för en tjatande karl. Hallå! Vad är detta, jag av alla! Det skulle ju bli en likhet med Ares eller Athena ju! Har jag totalt missförstått migsjälv eller kan det verkligen vara så att jag inget hellre önskar är att ta hand om andra, ge upp min egen plats och stirra in i en öppan brasa varje kväll?!

Denna gudinna var även Pythagoréernas beskyddarinna. Äntligen lite credit! Detta härliga sällskap som ägnade sig åt mystik, filosofi, matematik och som hävdade att jorden var rund redan under antiken. Hestia representerade deras centraleld i deras världsbild- allt kretsade kring den. Räddad! Allt kretsar kring den - mig! Jag måste alltså börja med migsjälv i fri tolkning. Bli center i mitt eget kosmos och bygga upp mitt hem kring min egen eld. Jag ska följa pythagoréernas envisa idé om att förklara allt matematiskt och vips ni fattar väl också att för att representera moderskapet krävs två. Så då ska jag fylla mitt blivande hem med en karl, ge honom min plats framför elden och vara så from jag bara kan!

Tacka gud för att det var ytterligare ett tramtest på FB, för snart tror ni väl att jag är redo för psyk.....
Kram


Kommentarer
Postat av: Jennie

hallåååå uppdatera o skriv nått nytt för faan.....:0) kramar jennie

2008-07-26 @ 11:41:02
URL: http://ensvenskaiexilidanmark.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Jag måste säga att jag till 100% gillar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-13 @ 21:10:09
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0